top of page

Fakta menarik tentang anjing & kucing


1) Kebanyakan rumah mempunyai anjing dan kucing

Hampir 150 juta anjing dan kucing hidup di sekitar USA,31 juta sekitar eropah, 37.8 juta sekitar China. Jumlah yang begitu ketara ini menunjukkan betapa penerimaan haiwan-haiwan ini di dalam kehidupan manusia.

2) Kucing bukan daripada Mesir/Egypt

Sejarah mengatakan bahawa kucing berasal daripada Mesir Purba sekitar 4000 tahun dahulu, berdasarkan lukisan-lukisan yang dijumpai di dinding-dinding piramid serta binaan purba yang lain. Namun, penemuan terkini dari ahli arkeologi dan melalui pembuktian genetik telah menunjukkan bahawa kucing mula-mula sekali dijinakkan di sekitar Turki dan Iraq, 10000 tahun dahulu.

3) Anjing mungkin lebih cerdik dari cimpanzi?

Tunjuk ke sesuatu arah, anjing anda akan turut memandang kea rah yang ditunjuk. Walaupun kelihatan suatu kemahiran yang mudah, akan tetapi ianya tidak dapat diaplikasikan terhadap cimpanzi. Ini menunjukkan anjing (mungkin juga kucing) mempunyai kemahiran “theory of mind”, di mana kemahiran untuk mengimplementasikan apa yang difikirkan oleh orang lain- sesuatu yang jarang berlaku dalam dunia haiwan.

4) Sejarah Roman Purba

Seperti masyarakat Mesir purba yang mendewakan kucing, masyarakat Roman purba turut mempunyai kisah tersendiri. Pada zaman Roman purba dahulu, dikatakan masyarakat pada zaman tersebut akan menanam anjing yang telah mati di tempat yang sama mereka menanam mayat manusia.

5) Diselamatkan dalam bencana alam

Hampir separuh daripada orang-orang yang tidak berpindah semasa Hurricane Katrina (bencana besar yang berlaku sekitar USA pada 2005) tidak dapat diselamatkan kerana haiwan kesayangan mereka - dan banyak daripada mereka meninggal dunia. Selepas bencana tersebut, Kongres meluluskan Haiwan Pemindahan dan Akta Pengangkutan Standards (PETS), yang mendorong agensi penyelamat untuk menyelamatkan haiwan kesayangan dan juga orang semasa bencana alam. Setakat ini, lebih daripada 30 negeri telah meluluskan versi mereka sendiri akta ini, yang telah dilaksanakan dalam segala-galanya daripada tornado untuk kebakaran hutan.

Featured Posts
Recent Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page